16 مرداد 1399

مشخصات نرم افزار هوش تجاری Tableau

مشخصات نرم افزار هوش تجاری  Tableau :

*  استفاده کنندگان نرم افزار هوش تجاری تبلو  در دنیای کسب و کاری:

هر لحظه بر تعداد بهره مندان نرم افزار هوش تجاری Tableau در حال افزایش است و تاکنون بیش از 80000 واحد کسب و کاری از این معماری ساختاریافته، منعطف و پویا استفاده می کنند.

با چه ابزاری می توانیم داده ها را بررسی کرده و درک کنیم؟  این نرم افزار سرعت تجزیه و تحلیل، تجسم سازی و به اشتراک گذاری اطلاعات را افزایش می دهد.

با استفاده از Tableau  می توانیم تایجی سریعتر بدست آوریم و تصمیم گیری سریعتری را انجام دهیم.

اولین شریک تجاری Tableau را بشناسیم:

Interworks   اولین و مهمترین شریک تجاری Tableau محسوب می شود و بیش از هر شرکت یا شخص دیگری نسبت به نحوه ی عملکرد این نرم افزار واقف است و اعلام داشته است: ما بواسطه ی آموزش های تخصصی و نیز مشاوره های مشتری محورانه توانسته ایم به سازمانهایی نظیر Facebook ، google، Nike، yahoo، apple و … کمک کنیم که بتوانند از این نرم افزار بهره مند شده، نتایج فوق العاده ای حاصل نمایند.

ما به افراد کمک می کنیم که داده ها را بررسی و درک کنند.

این جمله شامل هر آنچه ما انجام می دهیم، می شود.  در سال ۲۰۲۰ در سطح جهان 50  برابر اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۱ تولید می شود تولید خواهد شد و میزان منابع داده ۷۵ برابر بیشتر خواهد شد. داده ها ثروت کسب و کارهاست.

این داده ها پنجره ای از فرصت های رشد و تعالی را روی بشریت باز خواهد کرد. ولی جهت استفاده ی بهینه از این فرصت ها باید توان استفاده از داده را داشت. Tableau یعنی این واقعیت حیاتی. معماری برای دستیابی به همه فرصت ها.

*    فناوری های بکار رفته در این نرم افزار

صرفا داشتن چشم اندز، ماموریت، رسالت، اهداف و شرح وظایف در سرعت موفقیت کسب و کارها نشانه کفایت اهمیت نیست، باید ایده، معماری و فناوری های نوین متناسب را نیز داشته باشیم. در دنیای کسب و کاری و فناوری های نوین    VizQL  است که به کار خواهد آمد. این معجزه قرن را بیشتر بدانیم و بشناسیم.

این زبان جستجوی بصری کارهای drag-and-drop را به جستجوهای داده تبدیل کرده و سپس بصورت بصری نمایش می دهد.

VizQL   با دستاوردهای فوق العاده اش این امکان را فراهم می سازد که پیچیدگی ها، جستجو و تجزیه و تحلیل داده ها را به سادگی بررسی و قابل درک می سازد.

انسان ها با همان سرعتی که به دغدغه ها و سوالات کسب و کاری خود فکر می کنند می توانند پاسخ آن را ببینند.

باور این جمله با پیشرفت شگرف VizQL در حوزه تجزیه و تحلیل داده و تصویرسازی فراهم شده است.

شاید  Jim Gray  را نشناسید اما او فرد شناخته شده  متخصص در حوزه ی پایگاه های داده است درباره ی VizQL در مقاله ای چنین می نویسد:

وقتی می خواهید از صفحه ی گسترده ای مانند اکسل، نموداری بکشید و حس می کنید که کار خسته کننده و سختی هست، آنجاست که به ارزش چنین معماری پی خواهید برد؛ این معماری برای کاربران این قابلیت را فراهم می سازد که به راحتی از پایگاه های داده ی چندبُعدی، نمودارهای فوق العاده ای طراحی کنند.

*     ماشین جستجوی زنده   Live Query Engine

ماشین جستجوی زنده ی Tableau اولین فناوری است که به کاربران امکان جستجوی پایگاه داده ها (databases)، مکعب ها(cubes)، انبارها(warehouses)، منابع ابری داده (Cloud sources) و حتی Hadoop را بدون نیاز به برنامه نویسی، فراهم می سازد. این ماشین امکان جستجوی منابع داده ی معکوس را با واسط کاربری  point-and-     click فراهم آورده است.

کاربر صرفا با چند کلیک میتواند به حجم های مختلف داده ای دسترسی داشته باشد. همچنین دسترسی و ترکیب داده ها برای افراد مبتدی نیز خیلی آسانتر می شود.

*     ماشین داده های حافظه   In-Memory Data Engine

زمانی که منابع داده ای کُند باشند و یا متناسب با کسب و کار ما نباشند، معماری داده ی Tableau  ما را یاری خواهد کرد. این فناوری پیشرفتی در تجزیه و تحلیل پایگاه داده ی موجود در حافظه است؛ بدین وسیله خواهیم توانست بر هر محدودیتی غلبه کنیم. این ماشین در تمامی کامیپوترهای معمولی قابل اجرا بوده و از همه ی ظرفیت های حافظه ی موجود می تواند استفاده کند. از اینرو دیگر تجزیه و تحلیل سریع داده های بزرگ غیرممکن نیست. این امکان برای همه کاربران فرآهم آمده است.

*     آیا می دانید Tableau  توسط چه کسانی و در کجا ارائه شده است:

توسط سه نفر و  در دانشگاه استانفورد ارائه شد. این نرم افزار توسط یک دانشمند علوم کامپیوتری، یک پرفسور شناخته شده و یک مدیر کسب و کاری باهوش ارائه شد. آنان سعی داشتند که یکی از مهمترین مشکلات پیش رو در عرصه ی نرم افزار را حل کنند یعنی بتوانند داده ها را برای آدم های عادی قابل درک بنمایند.

*     داده های آزاد

می خواهیم تجزیه و تحلیل داده ها برای همه آسان باشد. لذا محصولاتی با کاربری آسان و جذاب طراحی کردیم که به همگی در مدیریت داده ها کمک شایانی می کند.

داده ها باید آزاد باشند یعنی در دسترس همه ی آنهایی که بدان تمایل و اجازه دارند قرار داده شوند. استخراج، جستجو و به اشتراک گذاری این داده ها باید آسان گردد.

ولی چرا اینگونه نیست؟ چون استفاده از خیلی از نرم افزارهای موجود در این رابطه که برای دسترسی و درک داده ها هستند سخت می باشد.

سالهای زیادی است که داده ها توسط برنامه نویسان در اسکریپت ها و کدها قرار دارند و امکان دسترسی آسان برای همه وجود ندارد.

ولی حال دیگر باید نگرش ها را در مورد داده ها و نحوه دسترسی به آن را تغییر داد. حال کاربر گزینه ی دیگری نیز دارد. دیگر داده ها آزاد شده اند و در اختیار همه کاربران قرار دارد.

*     افزایش دامنه ی اختیارات افراد

اکثر محصولات تجزیه و تحلیل کسب و کاری  برای کنترل و انحصار داده ها طراحی شدند و نه همگانی کردن آن. در نتیجه کارکنان اکثر شرکت ها کاملا به متخصصان IT وابسته اند. آنها قادر نیستند با آنها براحتی کار کنند.

این گونه محصولات مزیت های بالایی نمیتوانند داشته باشند. ما به خود می بالیم که به افراد توانایی اندیشیدن، تصمیم گرفتن را می دهیم حال دیگر همه قادرند خلاقیت و درک خود از کسب و کار و دغدغه را پیاده سازی کنند.

*     تلفیق و ترکیب گرافیک و پایگاه های داده

فناوری نوین مورد استفاده در نرم افزار تبلو Tableau یعنی VizQL نه فقط پیشرفت و معجزه ای در ادغام هر چه بیشتر گرافیک و پایگاه داده ای است بلکه مطالعه ای موردی در نحوه ی استفاده از بهترین اقدامات برای افزایش درک کاربران است.

عمل drag-and-drop برای جستجوی پایگاه داده انجام می شود و بصورت تصویرسازی های زیبایی رویت می شود.

این ساختار کاملا جدید، همان کاری را با داده ها بصورت بصری می کند که SQL با داده ها بصورت متنی انجام می داد. در واقع VizQL نوع سطح بالایی از تصویرسازی های مفید و پیشرفته است. افراد با استفاده از واسط کاربری واحدی به گستره ی وسیعی از سوالات پاسخ می گویند.

*     اصول درک بصری

در طراحی Tableau  به فاکتورهای ادراکی و شناختی و جوانب تجزیه و تحلیل بصری بصورت ویژه مورد پژوهش و کیفی سازی قرار گرفته شده است.

در انتخاب رنگ در طراحی محصولات با کمک یکی از برجسته ترین متخصصان شناخت رنگ به طراحی پالت های رنگ محصول  در Tableau  استفاده شده است.

برای رمزگذاری نحوه ی ارائه ی اشکال به مطالعه و بررسی راجع به درک انسان از اشکال و .. پرداخته شده است. چون طرح های آنلاین موجود در بازار به کار تجزیه و تحلیل داده نمی آیند.

سوال مهم این است چرا ما به این امر تمایل نشان می دهیم و آن را حیاتی می دانیم؟

چون با ارائه ی بصری مناسب هست که برای افراد و کاربران درک مناسبی حاصل می کند. با تجزیه و تحلیل بصری تجربه ی توصیفی برای کاربران عادی فرآهم می سازد تا بتوانند براحتی به دغدغه ها و سوالات پاسخ بگویند.

*    چرخه ی تجزیه و تحلیل بصری

کارشناسان و متخصصان شرکت Tableau ،  نحوه ی پاسخگویی به سوالات، تجزیه و تحلیل داده ها برای یافتن پاسخ، و سپس پاسخ به سوال بعدی توسط افراد را مورد مطالعه قرار داده اند.

این گردش کاری را “چرخه ی تجزیه و تحلیل بصری” نام گذاری کرده اند. پروسه ای تکرار شونده و غیرخطی که طی آن افراد سوال می پرسند، به جستجوی داده ها می پردازند، تصویرسازی می کنند و سوالات جدیدی را می یابند.

طراحی محصولات به گونه ای است که چرخه ی تجزیه و تحلیل بصری بهتر و بهتر می شود و افراد راحت می توانند از محصولات استفاده کنند.

فناوری Show Me™  که حق انحصاری آنرا نیز دارا هستند بهترین راه را برای تصویرسازی داده است. این فناوری مبتنی بر مدل های اکتشافی می باشد که طی سالها مطالعه حاصل شده است.

نرم افزار تبلو Tableau نوع صحیحی از تصویرسازی را بر اساس انواع داده ها و مسئله فرآهم آورده است.

فکر کردن راجع به داده ها، سخت و پیچیده است. هدف متخصصان این بوده است که به افراد کمک کنند به همان سرعتی به سوالات پاسخ دهند که بدان فکر می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از صفحه اینستاگرام کلینیک استفاده کنید و برای مشاوره می توانید با مشاور ارشد کسب و کار و مربی هوشمندسازی تجاری تماس حاصل فرمایید.

ابوطالب حبیبی ماچیانی

info@bsicenter.com

BSICENTER_OFFICIAL@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 16 =