04 اردیبهشت 1399

اصول و فنون مذاکره با تماشای سریال House Of Cards

سریال House of Cards
در این مقاله می خواهیم چند دیالوگ و نقل قول ماندگار که نشانه هایی از فنون مذاکره در سریال زیبا و چشم نواز House of Cards است برای بهره مندی در مذاکرات و روابط شخصی، خانوادگی و کسب و کاری بازگو کنیم

یکی از بهترین فیلم ها و سریال هایی که اصول و فنون مذاکره در آن با قدرت به چشم می خورد سریال House of Cards با ماهیت سیاسی و با بازی خیره کننده Kevin Spacey در نقش Frank Underwood است.

در این مقاله می خواهیم چند دیالوگ و نقل قول ماندگار که نشانه هایی از فنون مذاکره در سریال زیبا و چشم نواز House of Cards است برای بهره مندی در مذاکرات و روابط شخصی، خانوادگی و کسب و کاری بازگو کنیم:

1- صادق باشید.

هرگونه خیانت را خط قرمز خود بدانید چراکه دیگران آنرا یاد می گیرند و علیه شما استفاده می کنند.

دروغ و خیانت باعث آسیب رساندن به رابطه می شود و قابل جبران نیست اعتماد ازبین رفته است قابل گفتگو و مذاکره نیستو لذا با ایجاد اعتماد در روابط باعث شوید مذاکره به نتیجه مطلوب طرفین بینجامد در اینصورت اطلاعات، علایق و اهداف در یک بستر مطمن و با اعتماد ، شفاف تر به اشتراک گذاشته خواهد شد

2- کارگروهی بسیار مهم است.

“من آن زن را دوست دارم. من او را دوست دارم بیشتر از آن که کوسه ها خون را دوست داشته باشند. “

فرانک برای هر تصمیمی به همسرش کلر مراجعه می کند. آنها یک تیم قرتمند را تشکیل می دهند. با هم آماده می شوند و برنامه ریزی می کنند استراتژی می کنند ، سپس نقش های واضحی در مذاکرات دارند: فرانک به عنوان دولتمرد عمل می کند و کلر در حمایت مداوم است.

اتفاقات زیادی در میز مذاکره رخ می دهد. اگر در حال پرواز انفرادی هستید ، باید بتوانید خوب گوش کنید ، خوب صحبت کنید ، زبان انعطاف پذیر یا زبان بدن را انتخاب کنید ، موضوعات / علایق اساسی را شناسایی کنید ، پیشنهادهایی را در نظر بگیرید ، سوالات مربوطه را بپرسید و ادامه دهید. با داشتن یک تیم ، شما این توانایی را دارید که بتوانید وظایف را واگذار کنید ، و در نتیجه خطر از دست رفتن هر چیزی را کاهش دهید ، و همچنین روند کار را به صورت مؤثرتر مدیریت کرده و موقعیت خود را به وضوح پیش ببرید.

 3. نحوه مذاکره زمانی که لیست طولانی دارید

“اینگونه است که نهنگ را می بلعید … هر بار یک نیش می زند.”

اگر خودتان را با یک لیست طولانی از موضوعاتی که به آنها می پردازید در حال مذاکره هستید ، بهتر است آنها را یک به یک رسیدگی کنید. اگر پیشنهادی شبیه به گودزیلا ارائه دهید، می تواند برای طرف مقابل بسیار زیاد باشد و در دستیابی به هرگونه توافق مشکل ایجاد کند. به صورت مسئله به اجماع بپرسید. پاسخ “بله” ، “شاید” یا “نه” خواهد بود. به کل لیست بروید ، “بله” را نگهدارید و کنار بگذارید و به “شاید” و “خیر” برگردید تا انعطاف پذیری را در مورد اینکه کدام یک از آنها می توانند “بله” شوند، ادامه دهید.

4- افشای اطلاعات

“هیچ راهی بهتر از جاری ساختن سیل حقیقت شفاف برای غلبه بر ترفند شک وجود ندارد “

در بخش اول در مورد تاثیر اعتماد در نتیجه بخشی مذاکرات گفتیم. یکی از راه های ایجاد اعتماد ، افشای صادقانه اطلاعات است. تا آنجا که می توانید اطلاعات را افشا کنید و این کار را سریع انجام دهید. در مذاکرات خواهید فهمید که اگر با اشتراک گذاری اطلاعات آزاد باشید، طرف مقابل تمایل بیشتری به پاسخگویی دارد و ذهن او درگیر اطلاعات افشاشده ماست. چنین هم افزایی های اولیه به شما مبنای سودمندی برای ایجاد پیشنهادهایی می دهد که هم به منافع شما و هم به آنها توجه خواهد کرد. این مهم شانس شما را برای انجام معامله ی غنی تر و ماندگار بهبود می بخشد.

5- موقعیت خود را بررسی کنید.

“اگر دوست ندارید که چگونه جدول تنظیم شود ، جدول را بچرخانید.”

ممکن است حس کنید در بن بست هستید؟ منظره مذاکره کنونی را دوست ندارید؟ وقت بگیرید و در استراتژی و آمادگی خود مجدداً تحقیق و بررسی کنید. برخی موانع ممکن است غیرقابل تحمل باشند، اما در مورد بیشتر آنها می توان گفتگو کرد. این حقیقت که می توان مذاکره را همواره در ذهن و قلب خود داشته باشید. مذاکره یک فرایند خلاق است. گزینه هایی ایجاد کنید که ممکن است بر یک مانع یا اعتراض غلبه کند و راه خود را از طریق آن باز کنید.

6- کنترل

“شما می خواهید بدانید چه چیزی باعث شهامت واقعی می شود؟ مهم نیست که چه احساسی دارید ، دهان خود را بسته نگه دارید. وقتی همه چیز زیاد است ، همه را با هم نگه دارید. “

فرایند مذاکره را مدیریت کنید. با سرعت مطمن جلو بروید. اگر به زمان فکر کردن نیاز دارید ، یا اگر به صورت حلقوی دور می شوید ، یا اگر در یک شماره به بن بست رسیده اید ، از تعویق و زمان استراحت استفاده کنید.

در بعضی مواقع ، ممکن است لازم باشد که شما به خاطر طرف مقابل کم کاری کنید. اگر احساس می کنید ممکن است مسائل را بر اساس نظر و علاقه شما به طور کامل درک نکرده باشند بهتر است با کاهش سرعت یا استراحت موقت، موقعیت را کنترل کنید تا دچار سردرگمی و عدم اطمینان نشوند، در اینصورت “بله” هرگز وجود نخواهد داشت.

همچنین ، احساسات خود را کنترل کنید ، زیرا یک موضع رقابتی یک واکنش رقابتی ایجاد می کند.

پیشنهاد ما به شما تماشای این سریال است. از دیدن آن لذت ببرید.

مشاور ارشد کسب و کار

ابوطالب حبیبی ماچیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =