مولفه های هوش تجاری و هوشمندسازی کسب و کار

 

مولفه های هوش تجاری
مولفه های هوش تجاری

هوش تجاری با بهره گیری مولفه های زیر سیر تبدیل داده به اطلاعات و هدایت آن به سمت دانش و سپس بینش و هوش تجاری را ارائه می دهد:

 

سیر داده به هوش تجاری
سیر داده به هوش تجاری

 

1.       انبار داده   Data Warehouse 

انبار داده عبارت است از مجموعه اي از داده هاي يکپارچه، که توسط صفحات وب از منابع داخلي و خارجي جمع آوري شده است و داده هاي مرتبط را از مخزني که براي تصميم گيري موجود است، تجميع مي کند. انبار داده به خصوص براي مديران و تحليلگران تجارت بسيار قابل دسترس است.

برای هوشمندسازی کسب و کار نیاز به انبار داده تخصصی داریم و نیاز به تخصص ویژه ای دارد. با ما همراه باشید و از مشاوره های متخصصان کلینیک کسب و کار و هوشمندسازی تجاری BsiCenter بهره مند شوید.

ِِِDatawarehouse
انباره داده ها

 

2.       داده کاوی

داده کاوي فرآيند کشف الگوها، روابط بين داده ها و تمايلات از طريق بررسي حجم وسيعي از اطلاعاتي است که در انبار ذخيره شده است. تکنولوژي تشخيص، آمار و تکنيک هاي رياضي معمولا  در تکنولوژي داده کاوي استفاده مي شوند.

داده کاوی مجموعه ای از تکنیک های کارآمد برای کشف الگوها و روندها از داده های موجود و تبدیل آنها به دانش های مفید و قابل فهم در پایگاه داده های بزرگ است.

کلینیک کسب و کار و هوشمندسازی تجاری BsiCenter شما را با دنیای داده کاوی و تکنیک های آن آشنا می سازد.

داده کاوی
Data mining

 

3.         ETL : Extraction Transformation Load

زیرساختی مطمئن برای سهولت بازیابی داده ها از بانک های اطلاعاتی داده ای عملیاتی جهت تحلیل آن ها می باشد. جمع آوری، یکپارچه سازی، خلاصه کردن، انتقال، بارگذاري مجموعه اي از عمليات است که در آن داده از چندين پايگاه داده و سيستم استخراج مي شود، به فرمت مورد نظر انتقال مي يابد و در پايگاه داده هدف بارگذاري مي شود. هدف از فرایند ETL ادغام داده های ناهمگون به قالبی استاندارد و ساختاریافته برای بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده ای هوش تجاری در یک محیط حرفه ای تصمیم ساز است و شامل سه مرحله است استخراج، تبدیل و بارگذاری داده هاست.

پاکسازی
  ETL : Extraction Transformation Load

 

4.        OLAP : On-line Analytical Processing

تکنولوژي OLAP با بهره گيري از محاسبات پيچيده و مدل های داده ای چند بعدی ( ونه لزوما سه بعدی) به کاربران اين امکان را مي دهد که حجم وسيعي از اطلاعات را در ابعاد گوناگون جستجو و آناليز کنند. ابزارهاي OLAP  ترکيبي از رابط کاربري گرافيکي و روش هاي پردازش است، که نتايج بصري متفاوتي را برای کاربران به نمایش می گذارند.

هوشمندسازی کسب و کار با تکنولوژی OLAP ، شما را در راستای بهبود و رشد پایدار یاری می رساند.

OLAP
OLAP

 

 

 

 

معماری ساختاریافته و هوشمندسازی
معماری ساختاریافته و هوشمندسازی

 

با ما همراه باشید. جهت رویت مقاله های تخصصی به دانشنامه مراجعه فرمایید.

 

اما در ادامه می خواهیم بخشی از تاریخچه هوش تجاری و هوشمندسازی کسب و کار را مرور کنیم:

تاریخچه

اولین بار اصطلاح هوش تجاری در کتابی با نام  “Cyclopaedia of Commercial and Business Anecdotes

از آقای  “Richard Millar Devens”  به در سال ۱۸۶۵ چاپ شده است. ریچارد در کتاب از اصطلاح BI هوش تجاری برای تشریح و توصیف چگونگی کسب سود آقای هنری فرنسی که کارمند بانک بوده، استفاده کرد.

هنری فرنسی با دریافت و بررسی اطلاعات در مورد پیرامون خود کسب و کار و تجارت پر سودی داشت: وی در سراسر کشورهای اروپایی نظیر هلند، فلاند، فرانسه و آلمان، پکیج کاملی را به عنوان هوش تجاری BI ثبت کرده بود. بدین ترتیب، خبر جنگ‌های زیادی که درآن دوران اتفاق می‌افتاد را او زودتر از همه وارسی می‌کرد و با جمع‌آوری اطلاعاتی کامل از شرایط کشورها توانست درامد زیادی کسب کند.

مفهومی استراتژیک که نخستین بار توسط ریچارد ثبت شده‌است:

توانایی جمع‌آوری اطلاعات و پاسخ مناسب بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، در هوش تجاری حائز اهمیت است.

 

معرفی دو تعریف مهم از هوش تجاری:

۱-مطابق تحقیقات Solomon Negash و Paul Gray، هوش تجاری (BI) می‌تواند به عنوان سیستمی تعریف شود که سه مورد زیر را باهم تلفیق می‌کند:

  • جمع‌آوری اطلاعات
  • ذخیره اطلاعات
  • مدیریت دانش

با تجزیه و تحلیل موارد فوق برای ارزیابی اطلاعات پیچیده شرکتی و رقابتی و سپس ارائه به صاحبان کسب و کار، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان شرکت، با هدف بهبود زمان و کیفیت فرایند تصمیم‌گیری.

۲- طبق تحقیقات Forrester، هوش تجاری «مجموعه ای از متدولوژی‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که داده‌های خام را به اطلاعات معنی دار و مفیدی تبدیل می‌کند که مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بینش‌ها و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی کارآمدتر را اعمال کنند.»

بر اساس این تعریف، هوش تجاری مدیریت اطلاعات را دربر می‌گیرد

(ادغام داده‌ها، کیفیت داده‌ها، انبار کردن داده‌ها، مدیریت داده‌ها و…).

بنابراین، Forrester  به آماده‌سازی داده‌ها و استفاده از داده‌ها به عنوان دو بخش جداگانه اما تنگاتنگ در هوش تجاری اشاره دارد.

تاریخچه کامل را در ویکی مطالعه فرمایید.

 

با ما همراه باشید.

کلینیک کسب و کار و هوشمندسازی تجاری BsiCenter