08 اردیبهشت 1399

اخلاق حرفه‌ای در مدیریت بازاریابی و فروش

اخلاق حرفه ای در مدیریت بازاریابی و فروش
اخلاق کسب و کار
اخلاق در بازاریابی

اخلاق در سازمان هایی که نقش بازاریابی و فروش در آنها پررنگتر است و با نام لوکوموتیو عنوان می شود شامل اخلاق همه ارکان سازمان، اخلاق فردی مدیر و پیام‌هایی است‌که از سوی سازمان به مشتری داخلی و خارجی ارسال می‌کند. رهبری اخلاقی و نقش کلیدی آن در شکل دادن به هنجارهای اخلاقی و فرهنگ سازمان در جذب مشتریان از مباحث حائز اهمیت است. از موارد دیگر که در اداره گروهی و مدیریت اخلاقی سازمان چه برای منابع انسانی داخل سازمانی و چه برای مشتریان مطرح است، نیاز شورای هدایت کننده در جهت تداوم دیدگاه مشخص برای مدیران ارشد متمرکز می‌باشد. در این مقاله می خواهیم به جایگاه اخلاق در مشتری مداری و مدیریت واحدهای بازاریابی و فروش بپردازیم.

اخلاق حرفه‌ای مهم‌ترین متغیر در موفقیت واحد بازاریابی و فروش سازمان است. اگرچه انسان‌ها در مصداق موفقیت و تعریف آن دیدگاه واحدی ندارند، اما در موفقیت‌طلبی همسان هستند. آرمان مشترک و معنابخش آدمی موفقیت در زندگی شخصی، شغلی و حیات سازمان است. سازمان در نیل به موفقیت خود و برای پاسخ‌گو بودن راه‌های فراوانی دارد؛ همچنین با بیراهه و مشکلات زیادی نیز مواجه است.

مدیریت چیزی نیست جز شناخت راه‌های موفقیت سازمان و برنامه‌ریزی جهت ارتقای این راه‌ها، افزایش عوامل تسهیل‌کننده و برطرف کردن مشکلات و کاهش یا رفع موانع. با توجه به این نکات، حاکمیت اخلاق حرفه‌ای در سازمان قادر است به میزان بسیار چشمگیری سازمان را در جهت کاهش تنش‌ها و موفقیت در تحقق اهدافش یاری نماید. امروزه داشتن اخلاق حرفه‌ای به‌ویژه برای مدیران به‌منزله یک مزیت رقابتی در سازمان مطرح می‌باشد (صالحی و همکاران، 1389: 4)

یکی از مهمترین مسئولیت‌های مدیریت سازمان‌های آموزشی و پژوهشی «ترویج اخلاق در سازمان» است؛ بنابراین ترویج اثربخش اخلاق در سازمان‌های آموزشی و پژوهشی مانند هر سازمان دیگر در گرو سه گام عمده است:

ـ فراگیری دانش اخلاق حرفه‌ای معطوف به زمینه‌های تخصصی سازمان؛

ـ گرایش درونی و خود انگیختگی سازمان، مدیران و منابع انسانی آن نسبت به تحقق اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در سازمان؛

ـ مهارت عملی تخلق سازمان به اصول اخلاقی (فرامرز قراملکی، 1385: 10)

ساختار مدیریت در نظام دینی، عهده‌دار مسئولیت‌هایی الهی است و در پی برآوردن این مسئولیت‌ها است. در چنین ساختاری اخلاق معطوف به ارزش‌های والا نقش کلیدی و محوری دارد. نهضت تربیتی اسلام در عرصه مدیریت به ساختن مدیرانی لایق، متخلق و برخوردار از فضیلت اهتمام ورزیده و نمونه عالی چنین انسانی را لایق مدیریت در عرصه اجتماع می‌داند.

اخلاق فضیلت، آرمان این نهضت مقدس است؛ زیرا اخلاق فضیلتی است‌که می‌تواند پاسخ‌گویی را نهادینه و عملی نماید؛ لذا اخلاق مدیریتِ معطوف به فضیلت، منشوری مقدس دارد که در این منشور، درک وظیفه، مدیریت را امانت پنداشتن، نگران بندگان خدا بودن، معاشرت نیکو، صداقت، انتقادپذیری، رعایت بیت‌المال و دوری از آزمندی و … ابزار پاسخ‌گویی است؛ همچنین پاسخ‌گویی، به‌لحاظ برخورداری از خصلت‌هایی منفی در اخلاق، به مانع‌هایی برمی‌خورد، همچون دنیاگزینی و ریاست‌خواهی و درک‌ننمودن فضیلت معنویِ خدمت، کنارآمدن با خطاکاران حوزه حاکمیت و فقدان انصاف و عدالت. برعکس، برخورداری از این فضیلت‌ها و رسیدن فرد مسئول و مدیر به تعادل درونی، نفسانی و دست‌یازی او به ارزش‌های مثبت اخلاقی، مدیریت را بالنده و بارور می‌سازد؛ در نتیجه، عنصر پاسخ‌گویی، امری نهادینه، بالفعل و عینی می‌گردد.

اصول اخلاقی در فروش:

اصول اخلاقی در فروش

ويژگيها و صفات فروشندگان:

ویژگی ها و صفات فروشندگان

ويژگی های اصلی يك فروشنده حرفه ای :

1-  IMAGE  ((تصوير و تصور))

پوشش، لبخند، ژست، شخصيت، سبك، مهربانی

2-  ATTITUDE ((طرز تلقی))

احترام عميق برای مشتری

3-  KNOWLEDGE (( معلومات ))

اطلاعات و دانش عميق و دقيق در مورد محصول، شركت، صنعت، محيط

ویژگی های اصلی یک فروشنده حرفه ای
از تکنیک های بازاریابی و فروش

4-  SENSITIVITY  (( حساسيت ))

آگاه بودن و واكنش سريع نسبت به نيازها و درخواستهای مشتريان

5-  ENTHUSIASM  (( تعصب و علاقمندي ))

شور و علاقه و عقيده نسبت به آنچه می فروشيد.

6-  MATURITY  (( پختگی ))

توانائی برخورد با شكست و دشواری و بحران رفع آنها

ویژگی های اصلی یک فروشنده حرفه ای
از تکنیک های بازاریابی و فروش

با ما همراه باشید و از محتوای باکیفیت سایت و پیج اینستاگرام کلینیک لذت ببرید. @BsiCenter_official

مشاور ارشد کسب و کار

ابوطالب حبیبی ماچیانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =